Aplikace Univerzita se představuje

25.11.2020

Rozvrh hodin, volné učebny, známky i zápisy… Aplikace Univerzita pomáhá vysokoškolským studentům plánovat studium a využívá ji již 13 vysokých škol v České republice. Za projektem, který využívá služby našeho podnikatelského inkubátoru, stojí tříčlenný tým. Hlavní výhody aplikace i okolnosti jejího zrodu přiblížil vývojář Petr Weissar.

Proč zrovna Univerzita? Chybělo vám v rámci školy něco tak moc, že to podnítilo vznik aplikace?

Celý nápad vznikl už před několika lety. Zjistil jsem, že IS/STAG, který se tehdy na UHK začal nově používat, má otevřené API, ke kterému se lze připojit v podstatě z jakéhokoliv zařízení. Vytvořil jsem proto aplikaci „Volné učebny“, která zobrazovala rozvrh učeben na budově J (Fakultě informatiky a managementu), abych věděl, kam si můžu jít o volné hodině sednout kvůli studiu nebo odpočinku. Postupem času přibyly funkce pro zobrazování rozvrhu, harmonogramu, známek, možnost zápisu na termíny apod.

Mobilní aplikace napojená na API má oproti webové verzi IS/STAG spoustu výhod – může fungovat offline, je rychlejší a optimalizovaná na operační systém mobilního zařízení, má možnost zobrazovat notifikace a celkově si může člověk UI přizpůsobit tak, aby se mu appka co nejsnadněji používala.

No a když jsem s kolegou před nějakým časem zjistil, že stejné API je i na dalších 12 univerzitách a funguje „stejně“, rozhodli jsme se dát tu možnost používat aplikaci všem studentům v republice. Celkem tak je v dnešní době aplikace přístupná cca 130 tisíc studentům a cca 15 tisíc akademickým pracovníkům.

univerzita aplikace

Kde a v jakém módu už aplikace funguje a jaké jsou první dojmy studentů?

Aplikace funguje na 13 veřejných a soukromých vysokých školách, které jsou rozmístěny v Hradci Králové, Pardubicích, Liberci, Ústí nad Labem, Plzni, Praze, Českých Budějovicích, Brně, Zlíně, Olomouci a Ostravě. Před několika dny jsme již vydali finální verzi, která obsahuje všechny základní funkce, které student během studia potřebuje, a postupně pracujeme na přidávání dalších vylepšeních, ať už z vlastní iniciativy či na základě zpětné vazby studentů.

Právě studenti jsou ti, kteří nás pohání v pracích nejvíce. Vesměs se setkáváme s pozitivní zpětnou vazbou a se zajímavými návrhy na vylepšení aplikace, které dále zpracováváme. Každým dnem nám přibývají desítky studentů jak na Android, tak na iOS platformu a aplikaci každý týden značně využívají. Také s námi několik studentů úzce spolupracuje při odlaďování některých detailů a funkcí – některé univerzity mají API trochu upravené a ne vše ze začátku fungovalo správně – za což jsme jim také nesmírně vděčni.

Koronakrize nechala studenty doma. Vnímáte to jako příležitost nebo je to pro vás v rámci vývoje a ladění aplikace spíš problém?

Současná situace nám rozvoj aplikace, co se týče uživatelů, zpomalila. Od opětovného uzavření škol nejsou přírůstky uživatelů tak výrazné jako před lockdownem. My máme na druhou stranu více času připravovat nové funkce nebo ladit stávající, aby mohli studenti aplikaci plně využít ihned, jakmile se vrátíme k alespoň trochu běžnému režimu.

Kolik vás je v týmu, případně plánujete se nějak rozrůstat?

V současné chvíli jsme v týmu tři (spolužáci a kolegové z UHK) a zaštiťujeme každý zvlášť vývoj Android aplikace a komunikace (já Petr Weissar), iOS aplikace (Michal Černý) a serverové části (Dušan Salay). Myslím, že v blízké budoucnosti nám kapacity na vývoj systému dostačují, avšak vzhledem k přicházejícímu modulu pracovních příležitostí se náš tým možná časem rozroste o člověka, který by měl na starost komunikaci jak se zákazníky, tak s univerzitami nebo studenty pro získávání zpětné vazby.

Potkal vás po cestě nějaký větší problém, ať už po stránce technické nebo jiné?

Ano, v podstatě každá univerzita má své „ale“. Na odladění funkcí přihlašování a stahování všeho potřebného jsem musel z každé univerzity sehnat člověka, který nám s laděním pomohl. Některá univerzita má třeba zcela odlišné způsoby přihlašování než ostatní, jiná na API v povinných atributech vrací zcela nečekané odpovědi, někde jsou GDPR omezení v rámci univerzitní politiky svázanější, jinde nikoliv…

Odlišnost jednotlivých API a přístupů univerzit bylo něco, s čím jsme na začátku nepočítali. Očekávali jsme mnohem snadnější implementaci – už jen kvůli tomu, že jsme měli široké know-how s API na UHK. Problémem je také to, že některé univerzity odmítly spolupráci na aplikaci z důvodu tvorby vlastního řešení, čímž se nám vývoj neulehčil. O to víc si vážíme spolupráce studentů, protože pouze díky nim jsme aplikaci univerzitám přizpůsobili.

Jak vám pomáhá podnikatelský inkubátor TECHNOLOGICKÉHO CENTRA Hradec Králové?

Díky TC HK jsme si v týmu nastavili pravidla a zaměřili se i na obchodní stránku celého projektu. Zároveň se nám také díky podnikatelskému inkubátoru daří připravovat založení společnosti, v jejímž jménu budeme v příštích měsících a snad i letech komunikovat. Časté konzultace nás motivovaly být na příští schůzky připraveni a odvést větší kus práce, než kdybychom na projektu pracovali pouze ve svém volném čase.

Co vás v nejbližší době čeká a kam byste se chtěli s aplikací posunout?

V současné době dokončujeme nové funkcionality a úpravy aplikací pro studenty a soustředíme se na spuštění modulu pracovních příležitostí. Jedná se o sekci aplikace, zaměřenou k publikaci pracovních a studentských nabídek od třetích stran. Ze zkušenosti víme, že se stovky společností snaží spolupracovat s univerzitami a připravovat program pro studenty a absolventy. Každá univerzita má tak většinou portál, ve kterém studentům tyto informace a nabídky publikuje. My tuto funkci chceme přinést tam, kde si ji studenti všimnou, kde na ni mohou reagovat. V příštích týdnech nás pak čeká spuštění pilotního provozu pro publikaci příspěvků od společností přímo ke studentům. To vezme také spoustu času a úsilí, ale věříme, že se nám modul podaří vyladit ke spokojenosti studentů, společností a univerzitních partnerů.

Více o aplikaci se dozvíte třeba na FB.